Ryanair heeft donderdag opgeroepen tot het verbreken van het Schiphol-monopolie in Nederland, aangezien het gedwongen is om routes te schrappen doordat er geen slots beschikbaar zijn voor verdere groei.
KLM wordt beschermd
In Nederland zijn de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam en Lelystad in handen van de Schiphol Group. Alleen Maastricht en Groningen zijn onafhankelijk. Ryanair meent dat door deze constructie de concurrentie tussen luchthavens in Nederland te klein is en de maatschappij roept derhalve de Nederlandse overheid op om deze constructie een halt toe te roepen. Volgens Ryanair wordt de capaciteit van de luchthavens op deze manier kunstmatig beperkt om KLM en Transavia te kunnen beschermen. De bewegingsbeperkingen zijn volstrekt willekeurig, aldus O'Leary.
Ryanair heeft geen slots toegekend gekregen op Schiphol, ook heeft Schiphol de opening van Lelystad van 2018 naar 2019 uitgesteld en voorgesteld om Lelystad tot 10,000 slots per jaar te beperken, het equivalent van 13 vluchten per dag of minder dan één vlucht per uur. Ryanair meent dat dit veel te weinig is om een normale operatie op te starten op Lelystad.
Gigantisch aantal vluchten geschrapt
Als gevolg van de slotbeperkingen in Eindhoven is Ryanair gedwongen om 3 routes van Eindhoven naar Aarhus, Milaan Mxp en Trapani te annuleren en 3 andere Eindhoven routes (Oradea, Rabat en Tanger) naar het nabijgelegen Düsseldorf Weeze te verplaatsen. Frequenties op 6 andere Eindhoven routes worden verlaagd. Door deze maatregelen wordt het aantal vluchten op Eindhoven met 14% te verminderd: van 2,9 miljoen naar 2,5 miljoen klanten per jaar.
Groningen Airport
Maastricht en Groningen zijn momenteel de enige luchthavens die nog volop de ruimte hebben. Het zou daarom logisch zijn dat Ryanair vluchten naar deze luchthavens verplaatst om op deze manier de monopolie positie van Schiphol te ontlopen.
Reacties
Een reactie posten